En bra start på dagen

Gröt har funnits i alla tider och är en traditionell rätt. I min familj så har gröten en traditionell mening. Min pappa har fått detta medfört från sin mamma och pappa. Det går nästan inte en dag utan att pappa kokar gröt till frukost. Det finns en historia bakom denna "maträtt" och idag har den återupplivats av många som vill ge gröten ett nytt ansikte.
 
Bland annat jag.
 
Gröt ger en mättnad som inte många andra typer av frukostar kan ge. Det ger ett intag av många näringsämnen och är en otroligt bra start på dagen.
 
Jag har i omgångar under min uppväxt gillat gröt men fastnade inte för det. Det var under mitt nya arbete som jag verkligen fick upp ögonen för gröt till frukost. Jag och min kollega startade våra mornar på jobbet med en god tallrik gröt och vi båda längtade till morgonen då vi fick sitta tillsammans och äta gröt. Att tillaga gröten var även det en upplevelse. Vi exprimenterade med olika smaker, frukter och bär. 
 
Jag kokar gröt på rågflingor eller boveteflingor. Något jag nästan alltid har i min gröt är kokosolja. Om man gillar kokos så är detta ett hett tips! När du har kokat gröten och lagt upp på din tallrik, lägg i en matsked kokosolja och rör om. Låt det smälta in. Det ger en sån god och len smak.
 
 
I denna gröt ovan har jag i dadlar, mango, kiwi och hasselnötter. 
 
En lite mer sommrig gröttallrik. Här med jordgubbar, kiwi, banan och färsk kokos.
 
 
Nötter är även något jag ofta har i gröten för att få lite tuggmotstånd. Ofta är det hackade mandlar som jag i.
Här nedan har jag i mango, färsk kokos, hasselnötter, hallon och linfrön. 
 
 
Så nu ser ni att din gröt behöver inte vara grå och enformig. Den kan vara färgrann och supergod!
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0